با سلام خدمت همراهان سایت رتبه برترها
تا کنکور ارشد سال ۹۵ در دفترچه انتخاب رشته، کد رشته ۱۱۴۸ با نام “مجموعه مدیریت اجرایی” شناخته میشد .
که خود شامل سه رشته بود :
۱-مدیریت اجرایی
۲-مدیریت کسب و کار ( MBA )
۳-مدیریت امور شهری
اما در سال ۹۶ در دفترچه راهنمای انتخاب رشته ، در مقابل کد رشته ۱۱۴۸ عنوان “مجموعه مدیریت کسب و کار و امور شهری” درج شده است . با دو کد ضریب :
۱-مدیریت کسب و کار با ۷ گرایش
۲-مدیریت امور شهری
با استناد به جلسه مورخ ۲۸ فروردین ۹۵ کارگروه ویژه مدیریت شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی شورای انقلاب فرهنگی، برنامه درسی جدید دوره کارشناسی ارشد رشته مدیریت کسب و کار با ۷ گرایش جایگزین برنامه قبلی شد .
گرایش های رشته مدیریت کسب و کار :
۱-استراتژی strategy
۲-بازاریابی marketing
۳-رفتار سازمانی و منابع انسانی Organizational Behavior and Human Resources
۴-سیستم های اطلاعات و فناوری Information Systems and Technology
۵-عملیات و زنجیره تامین Operations and Suply Chain
۶-فناوری Technology
۷-مالی Finance
ساختار کلی دوره
تعداد واحدهای اصلی | ۳۰ |
تعداد واحدهای اصلی-اختیاری | ۶ |
تعداد واحدهای اختیاری تخصصی | ۱۲ |
مجموع | ۴۸ |
دروس اصلی دوره
کد درس | نام درس | پیش نیاز | تعداد واحد |
۱۰۰۱ | اخلاق و احکام کسب و کار | – | ۳ |
۱۰۰۲ | اصول اقتصاد | – | ۳ |
۱۰۰۳ | حسابداری برای مدیران | – | ۳ |
۱۰۰۴ | مدیریت استراتژیک | – | ۳ |
۱۰۰۵ | مدیریت بازاریابی | – | ۳ |
۱۰۰۶ | مدیریت رفتار سازمانی | – | ۳ |
۱۰۰۷ | مدیریت عملیات | – | ۳ |
۱۰۰۸ | مدیریت مالی | ۱۰۰۳ | ۳ |
۱۰۰۹ | مدیریت منابع انسانی | ۱۰۰۶ | ۳ |
۱۰۱۰ | نظریه های سازمان و مدیریت | – | ۳ |
دروس اصلی اختیاری
در تمامی گرایش ها، دانشجو موظف به انتخاب ۶ واحد از دروس زیر می باشد
نام درس | تعداد واحد |
احتمال و آمار در مدیریت | ۳ |
اخلاق و ارزشهای اسلامی برای مدیران | ۳ |
ارتباطات مدیریت | ۳ |
اصول تنظیم قراردادها و مذاکرات تجاری | ۳ |
اصول کارآفرینی | ۳ |
اقتصاد از منظر اسلام | ۳ |
اقتصاد کلان | ۳ |
اقتصاد مقاومتی | ۳ |
پروژه پایانی | ۳ |
پویایی کسب و کار | ۳ |
تحقیق در عملیات | ۳ |
تصمیم گیری برای مدیران | ۳ |
توسعه پایدار و مسئولیت پذیری اجتماعی شرکتی | ۳ |
توسعه و پیشرفت اسلامی | ۳ |
حاکمیت شرکتی | ۳ |
حقوق کسب و کار | ۳ |
رهبری در سازمان | ۳ |
رهبری و مدیریت تغییر با رویکرد اسلامی | ۳ |
روش های تحقیق کسب و کار | ۳ |
روش های حل مساله | ۳ |
سیستم های اطلاعاتی مدیریت | ۳ |
فضای کسب و کار در ایران | ۳ |
مدیریت از منظر اسلام | ۳ |
مدیریت پروژه | ۳ |
مدیریت تغییر | ۳ |
مدیریت دانش | ۳ |
مدیریت ریسک | ۳ |
مدیریت فناوری و نوآوری | ۳ |
مدیریت کیفیت | ۳ |
مشاوره | ۳ |
مباحث منتخب | ۳ |
معرفی گرایش ها
گرایش استراتژی
هدف این گرایش، ارائه دانش مدیریت استراتژیک کسب و کار، تبیین علل عملکرد برتر و موفقیت پایدار سازمان ها و راه دستیابی به آن ها است. دانشجویان این گرایش می آموزند که چگونه برخی از سازمان ها به مزیت رقابتی پایدار و عملکرد برتر دست می یابند. همچنین، دانشجویان روش بهکارگیری آموزه های مدیریت استراتژیک برای سازمان خود را می آموزند. اگاهی از نظریه های پیشرفته مدیریت استراتژیک و تسلط بر ابزارهای متنوع این حوزه از اهداف این گرایش است. آشنایی با مفاهیم بنیادین مدیریت استراتژیک (مانند ارزش، مأموریت و چشم انداز)، انواع روش های تحلیل و برنامه ریزی استراتژیک، فرامین و فنون تفکر استراتژیک، مدیریت تحولات اساسی، جاری سازی استراتژی ها، بودجه بندی و کنترل، تصمیم گیری استراتژیک در شرایط عدم اطمینان، مدیریت استراتژیک در سازمان های چند کسب و کاره و هولدینگ، و مدیریت استراتژیک در سازمان های دولتی و غیرانتفاعی موضوع هایی هستند که در دروس طراحی شده برای این گرایش گنجانده شده اند.
دروس تخصصی اصلی
نام درس | تعداد واحد |
پیاده سازی استراتژی | ۳ |
مدیریت استراتژیک پیشرفته | ۳ |
دروس تخصصی اختیاری (۶ واحد از دروس زیر)
نام درس | تعداد واحد |
تفکر استراتژیک و استراتژی در عمل | ۳ |
کنترل، بودجه بندی و مدیریت عملکرد | ۳ |
مدیریت استراتژیک در سازمان های دولتی و غیرانتفاعی | ۳ |
مدیریت استراتزیک در شرکتهای مادر و هلدینگ | ۳ |
مدیریت رشد | ۳ |
مباحث منتخب در استراتزی | ۳ |
مدیریت تغییر | ۳ |
مشاوره | ۳ |
استراتژی بازاریابی | ۳ |
مدیریت استراتژیک منابع انسانی | ۳ |
استراتژی عملیات | ۳ |
مدیریت استراتژیک زنجیره تأمین | ۳ |
مدیریت استراتژیک فناوری | ۳ |
اینده پژوهی | ۳ |
مدیریت اتحادهای استراتژیک | ۳ |
گرایش بازاریابی
در این گرایش، دانشجویان توانایی شناخت مشخصات و پیچیدگی های رفتار مشتریان و بازار را کسب می کنند. آنان می توانند علاوه بر تعریف و تخمین اندازه یک بازار مفروض، میزان سودآوری آن را نیز به میزان مناسب برآورد کنند. بازاریابی نوعی نگاه، رویکرد و فرایند است که به وسیله آن از طریق ارائه کالا و خدمات، علاوه بر کسب سود به تأمین نیازهای مشتریان پرداخته می شود. به شیوه ای که تأمین منفعت یک گروه الزاما به قیمت زیان گروه دیگری از ذینفعان نباشد. در بازاریابی، بخش هایی از بازار به عنوان مناسب ترین هدف شناسایی می شوند که سازمان توانایی ارایه کالا و یا خدمات را به آن ها داشته باشد. در این گرایش به موضوع هایی مانند مدیریت برند، بازاریابی خدمات، ارتباطات بازاریابی، بازاریابی بین الملل، بازاریابی بین بنگاهی، رفتار مصرف کننده و قیمت گذاری پرداخته می شود.
دروس تخصصی اصلی
نام درس | تعداد واحد |
استراتژی بازاریابی | ۳ |
تحقیقات بازاریابی | ۳ |
دروس تخصصی اختیاری (۶ واحد از دروس زیر)
نام درس | تعداد واحد |
ارتباطات بازاریابی | ۳ |
بازاریابی بین الملل | ۳ |
بازاریابی بین بنگاهی | ۳ |
تبلیغات | ۳ |
رفتار مصرف کننده | ۳ |
فروش | ۳ |
قیمت گذاری | ۳ |
کانال های بازاریابی | ۳ |
مدیریت برند | ۳ |
مباحث منتخب در بازاریابی | ۳ |
بازاریابی خدمات | ۳ |
تجارت الکترونیک | ۳ |
مدیریت ارتباط با مشتریان | ۳ |
توسعه محصول و خدمت | ۳ |
گرایش رفتار سازمانی و منابع انسانی
منابع انسانی هر سازمان عامل حیات آن سازمان است. از این رو شناخت انسان و رفتارهای او برای مدیریت اثربخش آن ضروری است. گرایش رفتار سازمانی و منابع انسانی بر استفاده مؤثر از نیروی انسانی در جهت اهداف سازمان تمرکز دارد. این گرایش برای بالا بردن قابلیت های سازمانی و انطباق با شرایط محیطی تاکیدی ویژه بر ابعاد انسانی در سطوح فردی، گروهی و سازمانی دارد. دانشجویان این گرایش می توانند به بهبود کارایی سازمان و دستیابی به اهداف انسانی سازمان و جامعه کمک کنند. این هدف با ایجاد روابط برتر حاصل می شود و نتیجه آن ایجاد ارزش برای ذی نفعان سازمان است. این حوزه می تواند در ایجاد شرایط پایدار برای تعامل متقابل فرد و سازمان به گونه ای کمک کند که بستر بهبود عملکرد هر دو را تأمین کند. در این گرایش به موضوع هایی مانند علوم رفتاری، روانشناسی، سازمان های یادگیرنده، استعدادیابی و جذب، آموزش، حقوق و دستمزد، روابط سازمانی، مدیریت استعدادها و نیروهای دانشی، تقویت کار تیمی، استراتژی منابع انسانی، مدل های مختلف رفتار سازمانی، بهبود سازمانی، توسعه شغلی و فرهنگ در سازمان پرداخته می شود.
دروس تخصصی اصلی
نام درس | تعداد واحد |
مدیریت رفتار سازمانی یشرفته | ۳ |
مدیریت منابع انسانی پیشرفته | ۳ |
دروس تخصصی اختیاری (۶ واحد از دروس زیر)
نام درس | تعداد واحد |
توسعه سازمانی | ۳ |
دانش و مهارتهای کار تیمی | ۳ |
سیستم های جبران خدمت | ۳ |
قدرت و سیاست در سازمان ها | ۳ |
مدیریت استراتژیک منابع انسانی | ۳ |
مدیریت بین فرهنگی | ۳ |
مباحث منتخب در رفتار سازمانی و منابع انسانی | ۳ |
حاکمیت شرکتی | ۳ |
رهبری در سازمان | ۳ |
مدیریت تغییر | ۳ |
سازمان های یادگیرنده | ۳ |
گرایش سیستم های اطلاعاتی و فناوری اطلاعات
در این گرایش دانشجویان با مفاهیم اصلی سیستم های اطلاعاتی و فناوری اطلاعات آشنا می شوند. یک سیستم اطلاعاتی تعامل بین کاربران، فرایندهای کسب و کار، داده و فناوری است. فناوری اطلاعات نیز به مطالعه، طراحی، توسعه، پیاده سازی، پشتیبانی و مدیریت سیستم های اطلاعاتی با به کارگیری فناوری اطلاعات می پردازد. در عصر کنونی اهمیت سیستم های اطلاعاتی و فناوری اطلاعات در دنیای کسب و کار روزبه روز برجسته تر می شود. کسب مزیت رقابتی و عملکرد برتر در محیط رقابتی و پویای کسب و کار دنیای امروز مستلزم کسب توانمندی و تسلط بر سیستم های اطلاعاتی و فناوری اطلاعات است. در این گرایش موضوع هایی مانند تولید اطلاعات با سرعت بالا و کیفیت مناسب، ارزش افزایی مدیریتی از اطلاعات و کاربرد آن در سطوح مختلف مدیریتی، پیاده سازی پروژه های فناوری اطلاعات در بخش های مختلف، و مدل های کسب و کار نوین مبتنی بر پایه فناوری اطلاعات بررسی می شوند.
دروس تخصصی اصلی
نام درس | تعداد واحد |
تجارت الکترونیک | ۳ |
مدیریت فناوری اطلاعات و اراتباطات | ۳ |
دروس تخصصی اختیاری (۶ واحد از دروس زیر)
نام درس | تعداد واحد |
برنامه های جامع فناوری اطلاعات | ۳ |
تحلیل و طراحی سیستم های اطلاعاتی | ۳ |
سیستم های اطلاعاتی استراتژیک | ۳ |
سیستم های پشتیبانی تصمیم گیری | ۳ |
سیستم های خبره و هوش مصنوعی | ۳ |
مدیریت ارتباط با مشتریان | ۳ |
مدیریت فرآیندهای کسب و کار | ۳ |
هوش کسب و کار | ۳ |
مباحث منتخب در سیستم های اطلاعاتی و فناوری اطلاعات | ۳ |
مدیریت دانش | ۳ |
سازمان های یادگیرنده | ۳ |
گرایش عملیات و زنجیره تأمین
هدف از این گرایش آشنایی دانشجویان با مفاهیم، موضوعات و مسایل مدیریت عملیات و زنجیره تأمین است. دست آورد تحلیل، طراحی و برنامه ریزی عملیات و زنجیره تأمین، تطابق نیازهای متقاضیان کالا و یا خدمات با منابع، تونمندی ها و فرایندهای یک سازمان و یا شبکه ای از سازمان ها است. به این منظور می بایست مجموعه ای از مفاهیم، قواعد و روشهای هم خوان را از سطوح کلان و راهبردی تا سطوح خرد و اجرایی به کار گرفت. بنابراین در این گرایش درس هایی ارایه می شود که مقدمات ایجاد چنین قابلیتی را برای دانشجویان فراهم کند. در این گرایش موضوع هایی مانند استراتژی عملیات، مدیریت استراتژیک زنجیره تأمین، طراحی و تحلیل سیستم های تولیدی، مدیریت موجودی و انبار، لجستیک، مدیریت ریسک و ارتباط با تأمین کنندگان مطرح می شوند.
دروس تخصصی اصلی
نام درس | تعداد واحد |
استراتژی عملیات | ۳ |
مدیریت زنجیره تأمین | ۳ |
دروس تخصصی اختیاری (۶ واحد از دروس زیر)
نام درس | تعداد واحد |
طراحی و تحلیل سیستم های تولیدی | ۳ |
لجستیک بین الملل | ۳ |
مدیریت ارتباط با تأمین کنندگان | ۳ |
مدیریت استراتزیک زنجیره تأمین | ۳ |
مدیریت تقاضا | ۳ |
مدیریت حمل و نقل | ۳ |
مدیریت ریسک زنجیره تأمین | ۳ |
مدیریت عملیات پیشرفته | ۳ |
مدیریت موجودی و انبار | ۳ |
مباحث منتخب در عملیات و زنجیره تأمین | ۳ |
مدیریت پروژه | ۳ |
مدیریت کیفیت | ۳ |
مدیریت خدمات | ۳ |
مدیریت درآمد | ۳ |
تجارت الکترونیک | ۳ |
مدیریت ارتباط با مشتریان | ۳ |
مدیریت فرایندهای کسب و کار | ۳ |
توسعه محصول و خدمت | ۳ |
گرایش فناوری
این گرایش به مفاهیم، روش ها و نظریه های موجود در زمینه مدیریت فناوری به عنوان یکی از عوامل اساسی خلق ثروت می پردازد. در این گرایش به سیستم های مدیریتی که به ایجاد، کسب و استفاده از فناوری کمک می کنند، پرداخته می شود. همچنین وظایف اصلی مدیریت فناوری در سطح بنگاه و دانش مورد نیاز در سطح فرابنگاه بحث می شود. در سطح بنگاه مواردی چون شناسایی و ارزیابی فناوری، برنامه ریزی فناوری، اکتساب فناوری (شامل توسعه درون زا، انتقال دانش و فناوری و همکاری های مشترک در زمینه توسعه فناوری)، بهره برداری و محافظت از فناوری در زمره موضوع های اصلی قرار می گیرند. در سطح فرابنگاه نیز به مواردی مانند سیاست گذاری علم و فناوری، تحولات فناورانه و نظام ملی نوآوری پرداخته می شود.
دروس تخصصی اصلی
نام درس | تعداد واحد |
انتقال فناوری | ۳ |
مدیریت استراتزیک فناوری | ۳ |
دروس تخصصی اختیاری (۶ واحد از دروس زیر)
نام درس | تعداد واحد |
ارزیابی و پیش بینی فناوری | ۳ |
اینده پژوهی | ۳ |
توسعه صنعتی و فناورانه | ۳ |
سیاست گذاری علم و فناوری | ۳ |
مدیریت اتحادهای استراتژیک | ۳ |
مدیریت تحقیق و توسعه | ۳ |
نظام های نواوری | ۳ |
مباحث منتخب در فناوری | ۳ |
مدیریت تغییر | ۳ |
توسعه محصول و خدمت | ۳ |
گرایش مالی
در این گرایش، دانشجویان با نظریه های کلاسیک و جدید مدیریت مالی و سرمایه گذاری و کاربرد آن ها آشنا می شوند. آنان می توانند با ارائه راهکارهایی برای توسعه سرمایه گذاری، گام هایی موثر برای رفع مشکلات اقتصادی بنگاه بردارند. گرایش مالی به مدیریت کارآمد و موثر وجوه مالی به شیوه ای می پردازد که باعث تحقق اهداف بنگاه شود. این گرایش شامل چگونگی بودجه بندی سرمایه ای، تأمین مالی و اداره منابع و مصارف کوتاه مدت مانند دارایی ها و بدهی های جاری است. دانش آموختگان گرایش مدیریت مالی علاوه بر توانایی تحلیل بازارهای مالی می توانند وضعیت مالی سازمان ها و صنایع را ارزیابی کنند و در اخذ تصمیمات مالی مرثر در بنگاهها، ایفای نقش کنند. در این گرایش به موضوع هایی مانند قوانین و مقررات مالی، مهندسی مالی و طراحی ابزارهاف مدیریت ریسک، ارزش یابی اوراق بهادار و بنگاه ها، قیمت گذاری اختیارهای مالی، اقتصادسنجی مالی، نظریه بازار سرمایه، مدیریت مالی بین المللی، بانکداری و مالیه اسلامی پرداخته می شود.
دروس تخصصی اصلی
نام درس | تعداد واحد |
بازارها و نهادهای مالی | ۳ |
مدیریت سرمایه گذاری | ۳ |
دروس تخصصی اختیاری (۶ واحد از دروس زیر)
نام درس | تعداد واحد |
اقتصادسنجی مالی | ۳ |
بانکداری | ۳ |
بیمه | ۳ |
سرمایه گذاری و تأمین مالی املاک و مستغلات | ۳ |
قوانین و مقررات مالی | ۳ |
مالیه بین الملل | ۳ |
مالیه اسلامی | ۳ |
مالیه رفتاری | ۳ |
مدیریت مالی در نفت و گاز | ۳ |
مهندسی مالی | ۳ |
مباحث منتخب در مالی | ۳ |
کپی با ذکر منبع بلا مانع است
با تشکر رتبه برترها ….
>>> توجه <<<
برای مشاوره کنکور ارشد مدیریت کسب و کار سال ۹۷ کلیک کنید
برای دیدن منابع پیشنهادی کنکور ارشد مدیریت کسب و کار کلیک کنید